Websitebanner (linkser uitgelijnd)
Marieke Maesen1

Mijn naam is Marieke Maesen, moeder van twee creatieve (uitzonderlijk) hoogbegaafde pubers en partner van een lieve man die ons ‘hb-kwartet’ completeert. Een aantal jaren geleden kwam hoogbegaafdheid in ons leven doordat onze toentertijd 8-jarige zoon uitviel op school. Wat vielen er veel puzzelstukjes op z'n plek toen we ons in de materie gingen verdiepen! 

Bij ons alle vier heeft het niet gezien zijn van hoogbegaafdheid op onze eigen wijze grote invloed gehad op ons levenspad. 


Zelf ben ik in 2014 in een zware burn-out beland. Het was het jaar van mijn wake-up call: Ik was niet aan het leven maar aan het overleven. Ik had me ontwikkeld tot een zeer sociaal wenselijke en voor de maatschappelijke norm succesvolle volwassene, maar gaandeweg was ik daarbij de connectie met de ware Marieke verloren. Het vanaf mijn jonge kindertijd proberen aan te passen aan de norm had me gevormd tot de persoon die ik in de spiegel zag en me mijn ware Zelf doen vergeten. Laagje voor laagje mocht ik afpellen wat ik niet was, wat niet bij me paste om vervolgens te gaan ontdekken wie ik wél ben, wie ik écht ben. 


Lange tijd heb ik gedacht dat het mijn perfectionisme en hooggevoeligheid waren die aan dit identiteitsverlies ten grondslag lagen maar met de schooluitval van onze zoon kwam de kernoorzaak aan het licht: Hoogbegaafdheid. Dit gaf een nieuwe dimensie aan mijn gelopen proces, welke ik - ditmaal kijkend door de bril van hoogbegaafdheid - nog eens dunnetjes over mocht doen.  


Ik heb Marieke teruggevonden, haar ‘anders-zijn’ omarmd en daarmee ook mijn bijbehorende kracht teruggekregen. Die kracht zet ik sindsdien in om het welzijn van de huidige en  toekomstige generaties hoogbegaafden  te verbeteren. 

In Den Haag breng ik het belang van hoogbegaafdenonderwijs onder de aandacht, regionaal lobby ik voor een doorlopende hb-leerlijn en in mijn praktijk geef ik hb-advies en -coaching.


Naast mijn ervaringsdeskundigheid zet ik hierbij ook mijn uitgebreide toolbox in van - zowel in opleidingen en cursussen als autodidactisch opgedane - kennis op het gebied van hoogbegaafdheid, ontwikkelingspsychologie, klinische psychologie, neurodiversiteit, trauma, Acceptance en commitment therapy (ACT), introspectie, energetisch werk en gedragscoaching.